۱- پس از معرفی خود بفرمایید چگونه با ورزش ماهیگیری آشنا شدید؟
به نام خداوندگار مهر و دوستی
با عرض سلام و احترام به تمامی ماهیگیران ایران زمین و همه دوستان، آرش مرادی هستم، متولد سال ۱۳۶۳ از شهر تهران. کارشناس ارشد مهندسی مکانیک و مدیر گروه مهندسی، طراحی و تولیدی بلکژو.
آشنایی من با ورزش ماهیگیری به صورت حرفهای مربوط به دههی اخیر است، اما از کودکی اشتیاق بسیار زیادی به این فعالیت داشتم. به خاطر دارم هر بار که به شمال کشور سفر میکردیم، تمام روز در دریا همراه با برادرم مشغول گرفتن ماهیهای کولی با یک تکه روسری بودیم. در سنین نوجوانی یک چوب سه تکه با استفاده از چوب نی برای خودم ساختم، در زمان دانشجویی یک چوب کاسی خریدم و از گرفتن ماهی کولی در رودخانههای شمال خاطرات خوبی دارم. پس از آن با ماهیگیری کپور آشنا شدم که در ابتدا به صورت سنتی در دریاچهها و سدهای اطراف تهران کپورگیری میکردیم، همزمان به مطالعهی مقالههای داخلی و خارجی مربوط به ماهیگیری هم میپرداختم و کم کم به رشتهی کپورگیری علاقهمند شدم. پس از آن با روش ساخت بویله آشنا شدم و به جرات می توانم بگویم که برای من، یکی از لذت بخشترین مراحل ماهیگیری است. در بسیاری از سدها و دریاچههای کشور به ماهیگیری پرداختهام و همیشه از روش ماهیگیری ورزشی بگیر و رهاکن پیروی میکنم. البته روش اسپینینگ و گرفتن ماهی قزل آلا را هم دوست دارم و بهترین خاطرات قزل گیری را در دریاچه زیبای گهر تجربه کردهام و به اتفاق همسرم تقریبا هرسال به این دریاچه رفتهایم.
۲- فکر راه اندازی تولید محصولات جانبی ماهیگیری چطور به ذهن شما خطور کرد؟
ماهیگیری و اشتیاق به آن همیشه بخشی در زندگی من بود و خیلی دوست داشتم فعالیتی در این زمینه انجام دهم. ایده اولیهی تولید محصولات ماهیگیری، از یک خاطره تلخ به وجود آمد. در یکی از روزهای پاییز که همراه با همسرم به رودخانه هراز رفته بودیم، چوبهای ماهیگیری من دست همسرم بود و متاسفانه موقع حمل، یکی از آنها به یک مانع سخت برخورد و شکست. آن چوب خیلی برایم با ارزش بود چون همسرم به عنوان هدیه تولد برایم خریده بود. چند روز بعد مقداری پارچه و آستر و لوله پلیکا خریدم و یک هاردکیس طراحی کردم و برش زدم و از همسرم که خیاطی را به صورت حرفهای بلد بود خواستم تا آن را بدوزد، اولین هاردکیس ما تولید شد و البته با محصولاتی که امروزه به مشتریان عرضه می شود بسیار متفاوت بود. بازخورد دوستان نزدیکام نسبت به آن خیلی خوب بود و همگی اظهار داشتند که محصول مورد نیاز همهی آنهاست، همین باعث شد تا به فکر تولید بیشتر باشم. برای مشورت از آقای خدادادی کمک گرفتم، که رابطه بسیار خوبی با ایشان داشتم و همیشه به من لطف داشتند. ایشان هم استقبال کرد و قرار شد تا یک نمونه برایشان تولید کنم. هاردکیس دوم را به مراتب بهتر طراحی و تولید کردیم و باعث شد تا آقای خدادادی حاضر به همکاری با ما شده و برای اولین بار سفارش بیست عدد هاردکیس لولهای چوبهای ماهیگیری ثبت شود. بازخورد جناب خدادادی بسیار مثبت بود و انرژی زیادی به ما میدادند. برای تحویل سفارش های بعدی هر بار که به فروشگاه ایشان میرفتیم با تعریف و تمجید ایشان روبرو میشدیم و انگیزهی بسیار زیادی برای ادامهی کار پیدا میکردیم.
۳- آیا تجربه یا پیش زمینهای در باره کار تولیدی داشتید؟
خیر. تولید محصولات بلکژو از سال ۱۳۹۲ آغاز شد. من اون روزها به عنوان مدیر کیفیت یک کارخانه تولید فیلتر خودرو مشغول به کار بودم، چند سال قبل از آن هم با شرکتهای خودروسازی همکاری داشتم. به عنوان بازرس و ممیز به کارخانههای بسیاری رفته بودم. کیفیت پایین محصولات، عدم نظم و ساماندهی مناسب سازمانی، آشفتگی تولید، بی برنامگی و…. اجازه نداد بیشتر از آن بتوانم به همکاری ادامه دهم و با این که موقعیت شغلی نسبتا خوبی هم داشتم از هر دو مجموعه استعفا دادم و ترجیح دادم از صنعت خودروسازی کناره گیری کنم. دوست داشتم وقت و انرژیام را صرف کار و هدفی کنم که نتیجه رضایت بخشی داشته باشد. همیشه در زندگیام سعی کردهام تا همه امور به بهترین شکل ممکن انجام شود. یکی از نیروهای پیش برنده کار من، واکنش همسرم نسبت به تصمیم استعفای من بود، چون برای گرفتن اون تصمیم بزرگ نیاز به حمایت داشتم که از جانب همسرم تامین شد و به من گفت که در هر شرایط همراه و پشتیبان من خواهد بود و با آن که در زمینه تولید لوازم ماهیگیری تجربهای نداشتیم با توجه به علاقه و شناخت من نسبت به ورزش ماهیگیری، و داشتن دانش طراحی و البته دانش همسرم در صنعت نساجی و مهارت دوخت، برای هدف مشترکمان هم قدم شدیم.
۴- لطفا در مورد روند تولید محصولات خود و تعداد شاغلین این مجموعه (بلک ژو) اطلاعاتی ارائه بفرمایید.
ایده ساخت محصول با توجه به نیازی که در بازار احساس می شود شکل میگیرد که ممکن است از جانب من، همسرم، دوستان و یا مشتریان مطرح شود که از ۳ حالت خارج نیستند. محصولاتی که نمونه خارجی محصول موجود بوده و الگو برداری با در اختیار داشتن نمونه خارجی انجام میشود. محصولاتی که تنها عکس و یا فیلم محصول خارجی موجود بوده و الگو برداری با توجه به آنها انجام میشود و دسته سوم محصولاتی که هیچ نمونه خارجی و یا مشابهای برای آن وجود نداشته و ایده و طراحی آن توسط بلکژو میباشد. در هر صورت پس از آن تحقیق و بررسی به منظور توجیه تولید صورت گرفته که در صورت مثبت بودن نتیجه، طراحی اولیه با کمک همسرم انجام میگیرد تا محدودیتهای دوخت نیز در نظرگرفته شود. سپس توسط نرم افزارهای سه بعدی مدل سازی در کامپیوتر انجام شده که پس از تحلیل و حذف خطاهای ممکن، نقشه های ۲ بعدی قطعات تهیه میشود و از روی آن الگوهای برش ساخته میشوند. توسط الگوها محصول برش خورده و پس از انجام مراحل زیر ساخت اولیه، وارد فاز دوخت می شود، که مرحله دوخت با تمام ظرافتهای خاص خود توسط همسرم انجام میشود. در حال حاضر در مجموعه ما کلیه کارها به جز دوخت اعم از طراحی و مدل سازی، ساخت الگو، برش، ساخت باکسها، تهیه مواد اولیه، بازاریابی، ارتباط با مشتریان، برنامه نویسی و حسابداری به عهده من میباشد.
۵- در مجموعه شما چند نمونه محصول تولید میشود و شامل چه مواردی است؟
زمینه اصلی فعالیت گروه بلکژو طراحی و تولید لوازم جانبی ماهیگیری به منظور حمل و نگهداری چوب، چرخ و دیگر تجهیزات ماهیگیری است که شامل انواع هارد کیس (لولهای، چمدانی و …)، سافت کیس (کتابی، چندخانه و …)، کیف هارد، سافت کاور(حمل چوب و چرخ با هم)، کیف (رودوشی، کمری، لور، اسپینر و …)، تشک حمل، وزن کشی و رهاسازی (وان، پفکی، رولی و …) و موارد دیگر در این زمینه میباشد. در زمینه کمپینگ اقدام به تولید انواع سایبان کردهایم که با استقبال بسیار خوبی نیز روبرو شده است. در زمینه شکار کیف حمل و نگهداری اسلحه تولید میکنیم. و در ادامه مسیر توسعه و پیشرفت، در حال طراحی و تولید انواع کیف و کوله پشتی با کیفیت بسیار بالا به منظور جذب گستره وسیعتری از طیف جامعه مانند دانش آموزان و دانشجویان هستیم.
۶- لطفا درباره سطوح کیفیتی تولیدات خود توضیحی بدهید.
در مجموعه بلکژو اساس کار بر مبنای تولید محصولات با کیفیت بسیار بالا طرح ریزی شده است. محصولات عمدتا در ۳ و یا ۴ گرید کیفیتی با عنوانهای اقتصادی، معمولی، حرفهای و فوق حرفهای میباشند. این درجهبندی به درخواست مشتریان بر اساس نیاز و کاربری محصول برایشان و در طول زمان انجام شده است، که این تفاوت در طبقه بندی عمدتا به دلیل تفاوت میزان هزینه در خرید مواد اولیه و زمان صرف شده برای پروسه تولید میباشد. در تولید محصولات حرفهای و فوق حرفه ای از بهترین، بروزترین و گرانترین مواد اولیه ممکن، نه تنها در بازار ایران بلکه در دنیا استفاده شده است. به منظور جلب رضایت مشتریان و جذب مخاطبین بیشتر اقدام به تولید محصولات با درجه کیفی اقتصادی و معمولی نمودهایم که همانطور که ذکر شد این محصولات نیز علیرغم استفاده از متریالهای عامتر در صنعت سراجی، از کیفیت معقول و زیبایی خاصی نیز برخوردارند.
۷- محصولات شما از نظر کیفیت و قیمت چه جایگاهی نسبت به محصولات مشابه خارجی دارند؟
قطعا قیاس اصلی در این خصوص را میبایست از مشتریان و دوستان عزیزی که محصولات بلکژو را خریداری کرده و استفاده میکنند پرسید، ولی به لحاظ سیاستهای کاری و داخلی بلکژو در یک دستهبندی کلی و قیاس با محصولات مشابه خارجی میتوان اظهار داشت که محصولات تحت عنوان اقتصادی و معمولی قابل رقابت با آنها میباشد در صورتی که به لحاظ قیمت، به مراتب پایینتر از برندها و محصولات مشابه اروپایی است. در مورد محصولات با عنوان حرفهای، با توجه به استفاده از مواد اولیه بسیار مرغوب تر از محصولات اروپایی دارای کیفیت به مراتب بالاتری از نمونه های مشابه خارجی در عین پایینتر بودن قیمت نسبت به آنها میباشند. در خصوص محصولات فوق حرفهای با توجه به استفاده از بهترین و بروزترین مواد اولیه در سطح دنیا، بدون شک به لحاظ کیفیتی قابل قیاس با محصولات مشابه خارجی نبوده و کیفیتی بسیار فراتر را دارند که البته در این خصوص شاید به لحاظ قیمتی نزدیک به محصولات خارجی و در مواردی حتی بیشتر نیز باشند. در آخر باید گفت که فاکتور بسیار مهم و البته مستتر در مقایسه انجام شده، موضوع تیراژ تولید است، که تیراژ تولید محصولات بلکژو به هیچ عنوان قابل قیاس با برندهای خارجی نیست!
۸- آیا از طرف ارگان های دولتی یا خصوصی، حمایت خاصی از محصولات شما شده است؟
به لطف خدا و محبت دوستان عزیز از زمان شروع فعالیت بلکژو، دوستان بسیار خوب و با محبتی پیدا کردیم که هر کدام به نوعی ما را در پیشبرد اهدافمان حمایت کرده و باعث پیشرفتمان شدند. در مورد ارگان های دولتی، پس از پخش مستند بلکژو که توسط شبکه مستند ساخته و پخش شد، دوستی نزدیکی با عزیزان در وزارت صنعت، معدن و تجارت حوزه فعالیتمان برقرار شد که بسیار به ما لطف داشتند وبا آغوش باز پذیرای ما شدند، که در این خصوص جوازی تحت عنوان مشاغل خانگی برای ما صادر شد که با داشتن آن توانستیم با پیگیری و تلاشهای بسیار پس از یک سال و نیم، برند کاملا فارسی بلکژو و لوگوی آن را ثبت کنیم. در واقع میتوان گفت تا کنون در حوزه ورزش ماهیگیری هیچ گونه اتحادیه و یا سازمان رسمی دولتی برای حمایت از فعالیتهای مربوطه و به طور عملی تشکیل نشده است و تمامی برنامههای اجرا شده در این زمینه از طرف اشخاص حقیقی و البته علاقهمند به این ورزش بوده است، مانند باشگاههای ماهیگیری تاسیس شده، وارد کنندگان و یا تولید کنندگان دیگر محصولات ماهیگیری و … که در این مورد از جانب ارگانهای خصوصی حمایت و محبتهای بسیاری شامل حال ما شده که به دوستی و ارتباطات نزدیک با این دوستان منجر شده و در همین جا، جا دارد از فروشگاههای ماهیگیری از جمله فروشگاه کلدن و فروشگاه مرکزی، باشگاه ماهیگیری خوارزم و باشگاه ماهیگیری تهران تشکر ویژهای کنیم.
مجموعه بلکژو تا کنون به جز ۲۰ میلیون تومان وامی که همراه با مجوز مشاغل خانگی اعطا شد، هیچ گونه حمایت مالی از جانب مراجع رسمی دریافت نکرده و تنها حمایتهای مالی خانواده به ادامه مسیر آن کمک کرده است.
۹- محصولات خود را از چه راههایی به فروش می رسانید؟
محوریت اصلی توزیع و فروش محصولات بلکژو را شخصا عهدهدار هستم که در فضای مجازی از طریق صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام BELAKJOU با مشتریان در ارتباط هستیم و ثبت سفارشات از این طریق انجام میشود. به تازگی پنلِ ما در دیجی کالا فعال شده و در حال توسعه آن هستیم. انشالله به زودی وبسایت بلکژو نیز راه اندازی میگردد. در تهران با دو فروشگاه یونیک و مرکزی همکاری خود را آغاز کردهایم و دوستانی که تمایل به دیدن محصولاتمان از نزدیک دارند میتوانند به این فروشگاهها مراجعه کنند. سیاست فروش ما در بلکژو عرضه محصولات با قیمت یکسان در سراسر کشور بوده و در همین راستا قوانین و مقرراتی برای اعطای نمایندگی وضع کردهایم و به همین منظور نمایندگیهایی در چند شهر ایجاد کردهایم و به زودی فراخوان رسمی جذب نمایندگی از سراسر کشور را اعلام خواهیم کرد.
۱۰- تاثیر مشکلات اقتصادی جامعه بر روند تولید و فروش شما چگونه بوده است؟
متاسفانه عدم ثبات و آشفتگی در سیاستهای کلی و مسائل اقتصادی جامعه از بزرگترین مشکلات و دغدغههای تمامی تولید کنندگان، فروشندگان، فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران این بخش میباشد. غیر قابل پیشبینی بودن شرایط اقتصادی جامعه، برنامهریزی برای توسعه و پیشرفت کار را بسیار دشوار کرده و یکی از مخربترین اثرات آن افزایش هرچه بیشتر بازه زمانی است که برای رسیدن به هدف مورد نظر تعیین میشود. همزمان با موج اول گرانیها و تغییرات ارزی در سال ۹۱ که به نوعی با شروع فعالیت بلکژو نیز همراه بود، دچار آسیبها و دشواریهای فراوانی شدیم که در این سالها کار بسیار سخت و کند پیش میرفت، با گذر از این دوره و شروع پیشرفتهای جدید در حال توسعه بودیم که موج دوم گرانیها در سالهای اخیر کلیه محاسبات و برنامهریزیها را بر هم زد. پایین آمدن ارزش ریالی کشور در درجه اول منجر به افزایش چشمگیر قیمت مواد اولیه موجود در بازار و کمیاب شدن متریال مرغوب میشود که بدون شک هزینههای تولید به شدت بالا رفته، در حالی که قدرت خرید مردم کمتر و کمتر میشود. مجموعه ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و همواره به دنبال راه مناسبی برای گذر از این بحرانها هستیم.
۱۱- آیا تا کنون جهت صادرات محصولات خود اقدامی انجام دادهاید؟
همزمان با شروع فعالیت بلکژو هدفهای بسیاری را در سر پروراندهایم و با کوششهای فراوان در جهت تحقق آنها از هیچ تلاشی فروگذار نبودهایم. قطعا همیشه صادرات محصولات یکی از هدفهای اصلی ما بوده است. برای رسیدن به این امر، رایزنیهایی با چند کشور انجام شد و پیشنهاداتی نیز داشتیم، اما در حال حاضر به دلیل کوچک بودن مجموعه ما هنوز میسر نشده است. مهمترین مشکلات پیش روی ما برای صادرات، تحریمها، نحوه ارسال محصولات و از همه مهم تر نحوه تبادلات مالی و …
۱۲- لطفا در مورد معنای نام برندِ خود (بلک ژو) توضیحی ارائه بفرمایید.
از آن جایی که انتخاب نام کاملا فارسی، جدید و غیر تکراری و از همه مهمتر مرتبط با زمینه فعالیت تولیدی ما از الزامات اصلی بود، پس از مطالعه و بررسیهای متعدد فرهنگهای لغات فارسی و صرف وقت بسیار، به صورت ابتکاری اقدام به نام گذاری برند “بلکژو” نموده ایم. واژگان “بلک” و “ژو” کاملا فارسی بوده و در تمامی فرهنگهای لغت فارسی از جمله فرهنگ لغت دهخدا، فرهنگ فارسی معین و فرهنگ فارسی عمید نیز آمده است. واژه “بلک” عینا در فرهنگها آورده شده و به معنای تحفه و ارمغان است. واژه “ژو” هم به معنای دریا است. ما با ترکیب این دو واژه به معنای “ارمغان دریا” اقدام به نام گذاری برند بلکژو نمودهایم. توضیح آن که بِلَک (belak) که دقیقا در فرهنگنامه هم به همین صورت نوشته شده است با Black انگلیسی که به معنای سیاه میباشد کاملا متفاوت بوده و تنها معیار ما برای انتخاب این نام، قبل از هر چیز فارسی بودن، خاص و غیر تکراری بودن آن و بعد هم مرتبط بودن با زمینه فعالیت تولید لوازم ماهیگیری بوده است.
۱۳- همسر شما یکی از ارکان اصلی مجموعه بلکژو است، نقش ایشان را در پیشرفت این مجموعه چطور میبینید؟
همسر من خانم پرستو فرجی کارشناس ارشد مهندسی نساجی از دانشگاه امیر کبیر، قطعا از ارکان اصلی در ایده پردازی، شکل گیری و شروع به فعالیت مجموعه بلکژو بودند که مسلما بدون ایشان هیچ کدام از این اتفاقات به این نحو انجام نمیشد. ایشان نه تنها همسرم، بلکه بهترین دوست و همراه من در کلیه مراحل و دوران هستند که با تمامی سختیها و مشکلات در کنار من ایستادهاند. من برای همیشه مدیون زحمات ایشان خواهم بود و امیدواریم تا با پیشرفت کارمان، احداث کارگاه و انشالله در مراحل بعدی کارخانه تولیدی بلکژو ، مزد زحمات و از جان گذشتگیهای این دوران خود را به دست آوریم.
۱۴- چه پیشنهادی برای تولید کنندگان داخلی که با موضوع تجهیزات ماهیگیری فعالیت می کنند دارید؟
مسلما من و مجموعه بلکژو کوچکتر از آنیم که بخواهیم توصیه و یا سفارشی در این زمینه برای دوستان داشته باشیم، خدا قوت گفته و برای همه عزیزان آرزوی پیشرفت در مسیر اهدافشان را داریم و تنها میتوانم در این خصوص درباره دیدگاه خودمان توضیح مختصری دهم. بالا بردن سطح کیفی خدمات از مهمترین اصول میباشد و دیدگاه ما در روند تولید، بها دادن به مشتریان و هزینهای است که برای خرید محصول متحمل میشوند و البته زمان و هزینهای است که خودمان صرف تولید میکنیم. از نظر من تفاوت اصلی در تولید محصول ایرانی و خارجی، تفاوت در دیدگاه ماست. از روزگاران قدیم واژهی خارجی بر روی محصولات، تضمین کننده کیفیت آن بوده و متاسفانه تا حال حاضر هم به خاطر ضعف تولیدات داخلی همچنان به قوت خود باقیست و برای تغییر این ذهنیت در مشتریان راهی جز افزایش سطح کیفی محصولات نیست، که این امر تنها با گذر زمان به مشتریان ثابت خواهد شد، و رسیدن به این هدف صبر و حوصله بسیار و پشتکار فراوان تولید کنندگان را میطلبد. مجموعه ما علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با مشکلات عدیدهای که در راه تولید در کشورمان وجود دارد، برای تغییر این دیدگاه در ذهن مشتریان نیز جنگیده است و به لطف الهی توانستهایم محصولاتی را طراحی و تولید کنیم که نه تنها توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته که پیش از این فقط از کشورهای اروپایی وارد میگردیده، بلکه به گواهی مشتریان کیفیتی فراتر را نیز دارد.
۱۵- و سخن پایانی؟
این موقعیت میتواند بهترین فرصت برای تشکر از عزیزانی باشد که در شکل گیری و پیشرفت مجموعه بلکژو نقش به سزایی داشتهاند. از جناب آقای رضا خدادادی که با حمایت، تشویق و خرید اولین محصولات تولیدی ما در شکل گیری مجموعه بلکژو نقش بسیار مهمی را داشتند تشکر فراوان کرده و قدردان زحماتشان هستیم. از جناب آقای عبدالله خالقی دوست، همراه و حامی همیشگی مجموعه بلکژو نهایت قدردانی و تشکر را داشته، چرا که علاوه بر حمایت و معرفیمان به دوستان ماهیگیر، ما را به شرکتها و مجموعههای خارج از صنف ماهیگیری معرفی کردند که منجر به عقد قرارداد و تولید محصولات با تیراژ بالا گردید و نقدینگی بازگشتی از این قراردادها در پیشرفت و خرید تجهیزات برای مجموعه بلکژو بسیار تاثیر گذار بوده است. تشکر از خانوادههای عزیزمان که بدون حمایت های مالی و عاطفی آنها انجام این کار مقدور نبود. و در نهایت تشکر ویژه از تمامی دوستان، همراهان و مشتریان عزیز بلکژو که با اظهار لطف و خرید محصولاتمان و معرفی ما به دیگران در پیشرفت بلکژو نقش اساسی را داشته و قدردان محبتتان هستیم و همچنین سپاس از شما و مجموعه ماهیگیر طلایی که این فرصت را در اختیار بنده و مجموعه بلکژو قرار دادید.